"समृद्ध नेपाल, सुखी नेपाली"का लागि सुशासन नेपाल

स्मृतीमा : राजनीति-समाज बुझेका विचारक

प्रकाशित मिति :  ४ भाद्र २०८०, सोमबार १९:११


महाप्रस्थानको स्मृति पुण्यतिथिमा आइपुग्दा राजनीतिक विचारक प्रदीप गिरीलाई फेरि सम्झिने मौका मिल्यो । उनी विचारका मार्फत समाजको भुइँतहमा रहेर आशा जगाउन, दियो बाल्न चाहन्थे । राजनीति र समाजका आयामलाई गहिरो अध्ययन गर्थे । समाजको परिवर्तनलाई आत्मसात् गर्न चाहन्थे । नयाँ पुस्तासँग धेरै सिक्न र सिकाउन चाहन्थे ।

राजनीतिक परिघटनाहरूले समाजमा पार्ने प्रभावका बारेमा चिन्तनशील हुन्थे । समाजलाई चिनेका र समाजले चिनेका व्यक्तिका रूपमा चिनिन्थे गिरी । समाजसँगको अन्तरसम्बन्धमा हुनसक्ने ज्यादै कममध्येका चिन्तनशील राजनीतिज्ञका रूपमा शालीन, सादगी र सरल पहिचानमा निर्विकल्प थिए उनी ।

राजनीतिक दलका मञ्च, सञ्चार क्षेत्रसँगका वैचारिक अन्तरसंवाद, संसदका छलफलहरूमा सधैं गम्भीर भएर प्रस्तुत हुने उनको व्यवहारका कारण पाठकलाई पनि एकाग्र भएर उनका कुरा सुन्ने बानी परेको थियो । पछिल्लो पटक संसदमा बोल्दै प्रदीप गिरीले विनियोजन बजेट अधिवेशनमा गाउँ–शहरको विकासका मोडेलका सन्दर्भमा अत्यन्तै मार्मिक विषयलाई उठान गरेका थिए । उनको विचार विकास मिश्रित मोडेलमा होइन कि मौलिकताको मोडेलमा गर्न अर्थमन्त्रीलाई सुझाएका थिए ।

गाउँलाई गाउँ जस्तै र शहरलाई शहर जस्तै बनाएर विकास गर्नुपर्नेमा अहिले जताततै गाउँ शहरको नीतिले गाउँ र शहरका आ–आफ्नै मौलिक पहिचान, सुविधा र अवसरहरूबाट हामी वञ्चित हुँदैछौं भन्ने गम्भीर विषयलाई उठान गरेका थिए ।

सरकार र राजनीतिक दललाई सधैं लोकतान्त्रिक मूल्यमान्यता, राजनीतिक संस्कार, विधिको शासन, समाजका माग र आवश्यकता साथै समयानुकूल हुन बारम्बार आग्रहपूर्ण खबरदारी गरिरहे । बदलिंदो विश्व व्यवस्था, राजनीतिक, सामाजिक, आर्थिक एवम् कूटनीतिक परिवर्तनका समयानुकूल धारणा राखिरहे ।

राजनीति र शासकीय व्यवस्थाका बारेमा जनतालाई केन्द्रमा राखेर समाजका हरेक व्यक्तिहरूको अधिकार सुनिश्चित हुनुपर्छ भन्ने धारणा उनको समाजप्रतिको गहिरो अध्ययनले सिर्जना गरेको हो । जुन कुरालाई अहिलेको समय र समाजले आत्मसात् गर्दैछ ।

गिरी भारतमा अध्ययनका क्रममा रहँदा भारतीय राजनीतिक परिवर्तन, सामाजिक संरचना, धार्मिक अतिवादी, आर्थिक र कूटनीतिक परिवर्तनलाई नियालेका पात्र हुन् । यी विषयवस्तुमा नेपालसँग तुलनात्मक अध्ययन, विश्लेषण र प्रयोगवादी सिद्धान्तलाई अंगीकार गर्न नेताहरूलाई उनले उत्प्रेरित गरिरहन्थे ।

भारतमा अध्ययन गर्ने बेलादेखि नै नेपालको लोकतान्त्रिक आन्दोलनका नेता तथा कांग्रेसका संस्थापक जननेता बीपी कोइराला, गणेशमान सिंह, सुवर्णशमशेर, कृष्णप्रसाद भट्टराई लगायत नेताहरूसँगको सम्बन्ध र संगत, अध्ययनप्रतिको एकाग्रताले त्यो समयका धेरै विषयमा सिक्न, बुझ्न पाएका थिए ।

समाजवादको सन्दर्भमा बीपीसँग सवाल–जवाफ गर्न सक्ने मध्येका एक थिए । साँचो अर्थमा गिरी थोरै त्यस्ता पात्रहरूमध्ये एक प्रतिनिधि हुन् जसले बीपी कोइराला र अहिलेका युवा दुवैसँग राजनीतिक संवाद र छलफल गर्ने मौका पायो ।

समाजका आरोह–अवरोह प्रत्यक्ष रूपमा अनुभव गर्दै अध्ययनको फराकिलो दायराले सधैं समृद्ध समाजको परिकल्पना गरिरहे । समाजको रूपरेखाको रूपान्तरण गर्ने माध्यम नै राजनीति हो । र, राजनीतिक व्यवस्थालाई प्रभावकारी र रूपान्तरणकारी हुनुपर्दछ भनेर नै होला उनले सधैं पार्टी पंक्तिदेखि अन्य पार्टीका फोरमहरूमा पनि निर्धक्क सही र गलत प्रवृत्तिको प्रशंसा र विरोध गरेका प्रशस्त प्रसंग छन् ।

कहिले ग्रामीण अर्थतन्त्र त कहिले पर्यावरण, कहिले सीमान्तकृतका मुद्दा त कहिले लैङ्गिक विभेदमा परेकाहरूका मुद्दा, उनले लोकतन्त्र र उदार व्यवस्थाप्रतिको सामाजिक चेतना, जनताका बोली, सीमान्तकृतको पक्षमा राजनीतिक नेता र दललाई गम्भीर भएर सोच्न बाध्य पारे ।

गिरीले गान्धीवादी विचारक, समाजवादी चिन्तक र अध्ययनशील नेताको छवि बनाए । उनले पूर्वीय दर्शनदेखि पश्चिमा दर्शन भाषा, साहित्य र इतिहासको अध्ययन मार्फत आफ्नै समृद्ध सोच बनाए । माक्र्सदेखि लेनिन, हरारीदेखि नेल्सन मण्डेला, गान्धीदेखि बीपी र माओदेखि सी जिनपिङसम्मका राजनीतिक दर्शनका मार्फत पछिल्लो पुस्तालाई सधैं समयानुकूल हुन जोड दिइरहे । त्यसले उनको ज्ञानलाई पछिल्लो पुस्ताले अङ्गीकार गर्न सहज मान्दथ्यो ।

सादगी जीवनशैली, लोकतन्त्र र समाजवादप्रतिको अविरल निष्ठा, अध्ययनप्रतिको लगाव र युवा पुस्तालाई त्यो ज्ञान सञ्चार गर्न रुचाउने उनले सत्ताप्रतिको मोह त्यागेका कारण नै समाजमा झन् निष्ठावान ठहरिए ।

नेपाली कांग्रेस विभिन्न समयमा सत्ताको बागडोर सम्हाल्दै गर्दा उनी पार्टीको महत्वपूर्ण जिम्मेवारी र सरकारमा जान मिल्ने अनेक अवसर भन्दा पर बसे । राजनीतिक संघर्ष, त्यसको सिकाइ, भोगाइ र त्यसमा थप अध्ययन गरेर उनी ज्ञानवान बनेर बुझाइ निर्माण गर्दथे । उनी सादगी जीवन, राजनीतिक अध्ययन र त्यसबाट आफूलाई बोध भएको कुरा नयाँ पुस्तालाई संचार गर्ने कुरामा सदैव लागिरहे । सम्भवतः त्यही कारण उनले सबैले आदर गर्ने नेताको रूपमा आफ्नो जीवन बाँचे । नेपाली राजनीतिक र बौद्धिक जमातलाई एउटा अग्लो चिन्तकका रूपमा गिरीको सदैव अभाव खट्किने नै छ ।

२००४ सालमा जन्मेका गिरीले विभिन्न दशकका राजनीतिक परिवर्तन व्यहोरे । राजसंस्था, पञ्चायत, लोकतान्त्रिक आन्दोलन, बहुदलीय व्यवस्था, लोकतान्त्रिक गणतन्त्रहुँदै संघीय लोकतान्त्रिक गणतन्त्रसम्मका राजनीतिक परिघटना र सामाजिक रूपान्तरणका साक्षी बने ।

राजनीतिक र सामाजिक रूपान्तरणका उत्प्रेरक विचारहरू व्यक्त गरेकै कारण उनले चार वर्ष जेलनेल भोगे । उनको अध्ययनले जे देखाएको थियो त्यस्तै समुन्नत समाज प्रक्रिया निर्माण हुँदै गइरहेको थियो । उनको अध्ययनको दायरा र अनुभवसिद्ध विभिन्न चरणका सामाजिक संरचना र तिनले फेरेका काँचुलीका सन्दर्भमा उनी दंग हुन्थे ।

संविधान बहुमत र अल्पमतको दस्तावेज बन्नुहुँदैनथ्यो । सर्वमान्य रूपमा जारी गर्ने उपायहरूका बारेमा छलफल नै नगरी हतारिंदाको परिणाम सुखद भएन भन्ने भनाइमा जीवनको अन्त्यसम्म नै अडिग रहे गिरी । संविधान घोषणा हुँदा कतै उल्लासमय वातावरण त कतै निराशाजनक विरोधले संविधानलाई सर्वमान्य रूपमा आत्मसात् गर्न नसक्दा अहिले पनि त्यो समस्या उस्तै रहेको उनले बारम्बार भनिरहे ।

समाजले माग गरेको दस्तावेज नै संविधान हो भने समाजले अपनत्व गर्न सक्ने संविधानको अपरिहार्यता अन्तरसम्बन्धित हुन्छ । त्यसैले समाजका सबै वर्ग, समुदाय, लिङ्गले अपनत्व गर्न सक्ने संविधान र त्यसको प्रभावकारी कार्यान्वयनमा उनले सधैं जोड दिए ।

राजनीति र समाजलाई अन्योन्याश्रित गरेर व्याख्या गर्ने गिरी प्रायः भाषण, प्रवचन, लेखनमा समेत देश–विदेशका विभिन्न समाज, दर्शन, राजनीति र इतिहास लगायत विविध आयामका सन्दर्भलाई जोडेर व्याख्या गर्दै जाने हुनाले उनको ज्ञानको दायरा निकै रोचक र गम्भीर ढंगको देखिन्थ्यो । विभिन्न भाषा, इतिहासका बारेमा इच्छुक भएर सिक्ने र प्रयोग गर्ने बानी उनको देखिन्थ्यो । मर्यादा र नैतिकताको राजनीतिको वकालत गर्ने व्यक्ति गिरी साँच्चिकै एउटा नैतिक पात्रका रूपमा परिचित भए ।

समाजको माग र आवश्यकता बुझ्ने सधैं क्रान्तिकारी धारका नेता थिए । राजनीतिक दल, नेता तथा कार्यकर्ताहरूमा सधैं खबरदारी र लोकतान्त्रिक मूल्यमान्यता नबिर्सिन चेतावनी दिइरहन्थे । नेपाली कांग्रेसका मात्र नभई अन्य राजनीतिक दलका नीति र सिद्धान्तलाई अध्ययन गरी पार्टीका फरक चरित्रका विषयमा गहन अध्येता थिए ।

राजनीतिक दलका नीति र सिद्धान्तले समाजमा पार्ने प्रभाव र रूपान्तरणका सन्दर्भमा बहस मन्थन गर्थे । दलीय ह्विप र दलतन्त्र होइन, लोकतन्त्र र व्यवस्थालाई सधैं मूल मन्त्रका रूपमा लिए । समाजलाई पढ्न, नियाल्न र सम्बोधन गर्न सधैं अग्रसर देखिए ।

राजनीतिमा भन्दा उनी दर्शन र समाजका सन्दर्भमा धेरै घोत्लिने गर्दथे । उनीसँगका ज्यादै कम र सटिक भेटमा केही जिज्ञासाहरू राख्ने प्रयत्न गर्दथें । तर, प्रायशः उनका प्रारम्भिक जवाफहरू रोचक र ठट्यौली पाराका हुन्थे । समाजको मनोविज्ञान बुझेर नै उनले राजनीतिक पद, सत्तामा बस्न चाहेनन् ।

अहिले समाजमा युवाहरूको बाहुल्य छ, अब युवाले राजनीति, समाज र अर्थव्यवस्थालाई बदल्ने कोसिस गर्नुपर्छ भन्ने आशयका भनाइ लेखका माध्यमबाट धेरै पटक प्रस्तुत गरेका थिए । युवाहरूसँग अन्तरक्रिया गर्न, समयानुकूल समाजलाई बुझ्न चाहन्थे, व्यक्त गर्थे । दलभित्रका मात्र होइन कि दलभन्दा बाहिरका युवाहरूलाई पनि राजनीतिक लय नबिर्सनका लागि पटक–पटक झस्काइरहन्थे । उनले नेतृत्वका बारेमा निर्धक्क, विना पूर्वाग्रह प्रश्न गर्न, सच्चिन र नवीन अभ्यास गर्न आग्रह गरिरहे ।

फराकिलो अध्ययनको दायरामा अडिग गिरी अध्ययनको कुनै सीमामा बाँधिन चाहँदैनथे । ७५ वर्षको उमेरमा पनि उनी अझै सिक्दैछु, सिकाइ अनन्त छ भन्ने हार्दिकता कहिल्यै छोड्दैनथे । राजनीति बाहेक भाषा, संस्कृति, कला, इतिहास, अर्थशास्त्र, धर्मशास्त्र र सभ्यताका अनेक सन्दर्भमा पनि रुचि राख्ने गिरी निरन्तर अध्ययन गर्थे । आफूले अध्ययन गरेका विषयवस्तुलाई विभिन्न माध्यमबाट विचारका रूपमा प्रसारित गरिरहेका धेरै दृष्टान्त छन् ।

गिरी सीमान्तकृत जनजाति, दलित र महिलाले पनि न्याय पाउनुपर्छ भनेर सामाजिक समतामूलक न्यायका लागि माग राख्ने नेता थिए । उनी मधेशका दलित बस्तीमा न्याय र जागरण ल्याउन खटे । पहिचान नपाएर पिल्सिएका मानिसहरूको न्यायका लागि उनले अन्तिम समयसम्म बोले । मधेश र दलितका समस्याहरू क्षेत्रीय र कुनै वर्ग, जातिको मात्र होइन, यी राष्ट्रिय समस्या हुन्, राष्ट्रिय रूपमा नै न्यायोचित समाधान खोज्नैपर्छ भन्ने कुरामा उनी स्पष्ट थिए ।

राजनीतिमा भन्दा उनी दर्शन र समाजका सन्दर्भमा धेरै घोत्लिने गर्दथे । उनीसँगका ज्यादै कम र सटिक भेटमा केही जिज्ञासाहरू राख्ने प्रयत्न गर्दथें । तर, प्रायशः उनका प्रारम्भिक जवाफहरू रोचक र ठट्यौली पाराका हुन्थे । समाजको मनोविज्ञान बुझेर नै उनले राजनीतिक पद, सत्तामा बस्न चाहेनन् ।

विभिन्न अवसर आउँदा समेत उनले बेवास्ता गरेका धेरै उदाहरण छन् । तर, पार्टीले उनको राजनीतिक विचार आवश्यकतालाई कहिल्यै छोड्न चाहेन । उनका विचारलाई पार्टीले महत्वपूर्ण मान्यो । पार्टी कार्यक्रमहरूमा सहभागिता कम र अध्ययनमा धेरै समय व्यतीत गरे पनि पार्टीले उनको चिन्तनशील, वैचारिक गहन अध्ययनलाई सधैं चुम्बकीय शक्तिबाट आकर्षित गरिरह्यो ।

अहिले प्रदीप गिरी हामीसामु छैनन् । तर, उनले हामीलाई जीवन र जगतलाई बुझ्न सघाउने कैयौं ज्ञान र दृष्टिकोण छोडेर गएका छन् । नेपालमा राजनीतिज्ञहरू सत्ताको खिचातानीमा लागिरहँदा त्योभन्दा पर बसेर राजनीति हुन्छ भन्ने उदाहरण र कैयौं अनुभव छोडेर गएका छन् । कैयौं भेटघाटका यादहरू छोडेर गएका छन् ।

त्यस्तै महत्वपूर्ण बहस र पैरवीहरू छोडेर गएका छन् । उनको अन्तरात्माको स्वभाव, अध्ययनप्रतिको लगाव साथै समाज र राजनीतिलाई अध्ययनसँग जोडिरहनुपर्छ भन्ने त्यो अविचलित जीवन पद्धतिमा सम्भवतः अहिलेको पुस्ताले सिक्नुपर्ने महत्वपूर्ण सन्देश अन्तरनिहित छ । उनी जस्तै समाजप्रति चिन्तनशील भएर लाग्ने नेता पाउन सायदै यो पुस्तामा अब कठिन होला तर उनले कोरेर गएको विचारको राजनीति चाहिं सधैं स्मरणीय नै होला ।



प्रतिक्रिया दिनुहोस !
सम्बन्धित खबरहरु

भदौ २४ अर्थात् बीपी कोइराला को एक सय ११औँ जन्मजयन्ती। प्रथम विश्व युद्ध प्रारम्भ भएको सालमा जन्मिएका बीपी कोइरालाको आज

संविधान जारी भएको एक दशकको सन्निकट समयमा आइपुगेका छौँ । संविधानको समयानुकूल संशोधनको मुख्य एजेन्डासहित संसद्का दुई ठुला दल नेपाली कांग्रेस

म कृषि विज्ञ होइन, किसानको छोरा हुँ। सानो हुँदा कृषि गरेको हुँ। ठूलो हुँदा कृषि गर्न भ्याइँदै भ्याइएन। त्यसकारण म

वीवीसी/ एजेन्सी । संयुक्त राष्ट्रसङ्घको एक नयाँ प्रतिवेदनका अनुसार विश्वको जनसङ्ख्या ८ अर्ब २० करोडबाट १० अर्ब ३० करोड पुग्ने